hosin nasiri
در اینمقاله
خواهیمکوشید بهاینسؤالاتپاسخدهیم
نامآن
کتابآسمانی مسیحیانرا کتابمقدس» مینامند. در زبانیونانی، آنرا Biblion مینامند، یعنی
کتابعالی». در زبانهایغربینیز از شکلیاز اینکلمهاستفادهمیکنند The Bible در انگلیسی
دو بخشعمده
کتابمقدساز دو بخشعمدهتشکیلیافتهاست: عهدعتیقو عهدجدید
عهدعتیقهمانکتابیاستکهنزد ایرانیانبهتوراتمعروفاست؛ گاهنیز توراتو زبور و
صُحُفانبیا» نامیدهمیشود عهدعتیقدر واقعمجموعه کتبمقدسه یهودیانمیباشد
عهدجدید نیز مجموعه کتبمقدسمسیحیاناستکهپساز ظهور عیسیمسیحنوشتهشد
عهدعتیق
چرا اینبخشاز کتابمقدسرا عهدعتیقمینامند؟ اینعنوانیاستکهمسیحیانبر کتبمقدسه
یهودیاننهادهاند علتایننامگذاریایناستکهاینکتابها حاویپیمانو میثاق کهنیاستکهخدا با
قوماسرائیلبستتا ایشانرا برایخود قومیمقدسبسازد. وقتیزمانموعود فرا رسید، خدا پیمانو
میثاقینوینمنعقد ساخت، اما نهفقطبا قوماسرائیل، بلکهاینبار با تمامبشریت. اینمیثاق نوینرا
عیسیمسیحبرایبشریتبهارمغانآورد. از اینرو، کتابهایمسیحیرا عهدجدید مینامند، یعنیمیثاق
نوینخدا با بشر
اما چرا مسیحیانکتابهایمقدسیهودیانرا جزو کتبمقدسخود بهشمار میآورند؟
علتشایناستکهمسیحیتبر پایهعهدعتیقبنا شدهاست. گهواره مسیحیتدینیهود است. مسیحنیامد تا
دینینو بیاورد. او نیامد تا توراتو کتبانبیاییهود را باطلکند. او آمد تا اصولشریعتموسیو
پیشگوییهایانبیا را کههمگیبهبرقراری حکومتخدا بر جهاناشارهداشتند، جامه عملبپوشاند
عیسایناصریهمانمسیحایموعود و پادشاهِ اینحکومتالهیبود. از
اینروستکهمسیحیانتمامیکتابهایمقدسیهودیانرا از جانبخدا میدانند و آنها را معتبر میشمارند
محتوایعهدعتیق
محتوا و مطالبعهدعتیقبهطور کلیعبارتاستاز: تاریخمقدسقوماسرائیل، احکامو
شریعتموسی، وحیهایانبیا سرودههای، و حکمتالهی
عهدعتیقشامل39 کتابمیباشد کهبهترتیبزیر تقسیمبندیمیشود
تورات: 5 کتابِ نخستعهدعتیقرا توراتمینامند. توراتکتابهاییاستکهموسینوشتهاست. در این5
کتاب، اصلو نسبقومیهود از زمانآدمو حوا تا زمانورود ایشانبهسرزمینموعود آمدهاست. احکامو
شریعتموسینیز در توراتیافتمیشود زماناینرویدادها حدود 400 ر3 سالپیشاست
کتابهایتاریخی: 12 کتاببعدی عهدعتیق، بهشرحرویدادهایتاریخیقوماسرائیلمیپردازد
اینرویدادها از ورود اینقومبهسرزمینموعود تحترهبرییوشع، جانشینموسیآغاز میشود.
سپسشرحدادهمیشود کهچگونهبنیاسرائیلبهمدتصدها سالبهوسیلهمردانیا نیادارهمیشد کهخدا از
میانایشانبر میگزید؛ اینافراد داور» نامیدهمیشدند. در ایندوره قوماسرائیلپادشاهینداشتو
فقطبهوسیله داورانیکهخدا منصوبمیفرمود ادارهمیشد
از حدود 000 3 سالپیش، خدا بهدنبالاصرار قوماسرائیل، پادشاهیبهایشانبخشید.
نخستینپادشاهبنیاسرائیلشخصیبود بهنامشاؤل. پساز او، داود پیامبر بهپادشاهیمنصوبشد و پساز او
پسرش، سلیمان، آننبیمعروف، بر تختسلطنتنشست. اما پادشاهانقوماسرائیلبعد از سلیمان، اکثراً
مردانیفاسد و خطاکار بودند. از اینرو، سرانجامخدا اینقومرا مجازاتکرد
و در حدود 600 2 سالپیش، ایشانرا بهدستپادشاهبابلبهاسارتفرستاد. پساز هفتاد سال
طبقپیشگوییارمیاینبی اینقومبهدستکورشپارسیآزاد شدند و بهسرزمینخود بازگشتند و بهمرمتشهر
اورشلیمو بازسازیمعبد بزرگسلیمانپرداختند
5 کتاببعدیرا کتابهایشعریو حکمتمینامند. اینکتابها شاملمزامیر داود و سایر
مردانخداستکهسرودههایقوماسرائیلرا تشکیلمیدهد. کتابایوبجزو کتبحکمتاستکهآننیز
در اصلبهصورتشعر نوشتهشدهاست. کتابامثال، جامعه، و غزلغزلها، منسوببهسلیمانمیباشد و
حاویامثالو حکمو اشعار تغزلیاست
سپس17 کتاباز نوشتههایانبیاییهود قرار دارد. در اینکتابها پیامهایهشدار یا تسلیخدا
برایمقاطعخاصیاز تاریخبنیاسرائیلثبتشدهاست. علاوهبر این، پیشگوییهایمتعددینیز در مورد
حکومتخدا و مسیحایموعود در آنها وجود دارد
زماننگارشعهدعتیق
بدینسان، نگارشعهدعتیقدر حدود 400 3 سالپیشبهدستموسیآغاز شد و در حدود 400 2
سالپیشبا کتابملاکینبیپایانیافت
عهدعتیق نزد کاتولیکها
کلیسای کاتولیک علاوه بر 39 کتاب رسمی (کانُنی یا قانونی) عهدعتیق، قائل به 9 کتاب دیگر
نیز میباشند که آنها را کتابهای کانُنی ثانوی مینامند. علت این امر این بوده که این 9 کتاب، در ترجمه
یونانی عهدعتیق بهنام ”ترجمه هفتادتنان (Septuagint) وجود داشته است. ترجمه هفتادتنان در حدود
200 سال قبل از میلاد در مصر بهدست یهودیان مقیم اسکندریه تهیه شد. رسولان مسیح از این ترجمه
برای نقل قول از عهدعتیق استفاده میکردند. به همین علت، این 9 کتاب در طول تاریخ مورد پذیرش
کلیسا بوده است. پیشگامان نهضت اصلاحات، این 9 کتاب را جزو کتب کانُنی بهحساب نیاوردند، ولی
مطالعه آنها را خالی از فایده نمیدانند. پروتستانها این 9 کتاب را ”آپوکریفا مینامند، یعنی
مجهولالاصل
سه کتاب از کتب کاننی ثانوی حاوی داستانهای اخلاقی است. دو کتاب دیگر شرح حال قیام
یهودیان را در دوره سلطه خشونتبار یونانیان بازگو میکند. دو کتاب شبیه کتاب امثال است. و دو کتاب
دیگر منسوب به ارمیا و کاتبش باروخ میباشد
کتاب کاننی ثانوی مدتی پیش در ایران رسماً به چاپ رسید و در دسترس قرار دارد
دورانسکوت
پساز ملاکینبیدر حدود 400 سالپیشاز مسیح، پیامبر دیگریدر میانقوماسرائیلظاهر نشد. در
نتیجه، کتابینیز نوشتهنشد. ایندورهرا دورهسکوتمینامند. تا آنکهدر قرناولمیلادی،
یحیایتعمیددهندهرسالتخود را آغاز کرد، اما کتابیننوشت. او آمد تا پیشرو و منادیظهور
مسیحایموعود باشد. بههمینجهت، یحییرا معمولاً آخرینپیامبر در نظامعهدعتیقبهشمار میآورند، هر
چند کهاو سالها بعد از دوره عهدعتیقمیزیستهاست
عهدجدید
کتابهاییکهحاویزندگیو تعالیممسیحو نوشتههایرسولاناو میباشد، عهدجدید را تشکیلمیدهند
عهدجدید شامل27 جزء یا کتاباست. اینکتابها کهنزد ایرانیانمجموعاً بهانجیل»
https://t.me/elohim2016
معروفاست
بهشرحپیمانو میثاق نوینیمیپردازند کهخدا با بشر بستتا او را بهواسطه جانفشانیعیسیمسیحبر
رویصلیب، رستگاریبخشد
پساز زندهشدنو عروجمسیحبهآسمان، رسولاناو پیامنجاتبخششرا بهنقاط
مختلفجهانمیرساندند. اینپیاماینبود کهخدا پسر یگانهخود را بهجهانفرستاد تا با مرگخود بر صلیبو
زندهشدنش، راهبخشایشگناهانانسانو رستگاریاو را فراهمآورد چندینسالپساز عروجمسیح
زمانیکهبسیاریاز مردمدر نقاطمختلفجهانپیاممسیحرا پذیرفتند، روحالقدسرسولانرا هدایتفرمود تا
آنچهرا کهتا آنزمانبهصورتشفاهیتعلیممیدادند، بهنگارشدر آورند. بدینسانبود
کهبخشهایمختلفعهدجدید بهنوشتهدر آمد
انجیلها
همانطور کهگفتهشد، زندگیو تعالیمو کارهایعیسیمسیح، قسمتمهمپیامشفاهیرسولانرا
تشکیلمیداد. از اینرو بههنگامنوشتهشدناینپیامنیز زندگیمسیحقسمتمهمیاز عهدجدید را تشکیلداد
در عهدجدید، 4 کتاببهشرحزندگیو تعالیممسیحپرداختهاست. اینکتابها انجیل» نامدارند.
انجیلواژهایاستیونانیبهمعنی مژده». روحالقدسچهار نفر از رسولانو پیروانبرگزیدهرا مقرر
فرمود تا زندگیعیسیمسیحرا از چهار دیدگاهمختلفبهرشتهتحریر در آورند. هر یکاز اینچهار نفر،
انجیلخود را خطاببهگروهخاصینوشتند. متی' کتابخود را برایمسیحیانیهودینژاد نوشتو
بههمینعلت، در آنبر پیشگوییهاییکهدر مورد مسیحدر عهدعتیقآمدهبود، تأکید گذاردهو او را
همانمسیحایموعود معرفی کردهاست مَرقُسهمانمطالبرا برایمسیحیانرومنوشت. بههمینعلت،
میبایستمطالبخود را مطابقبا روحیهعملگرایرومیها مینوشتو از بیاننکاتفلسفیاجتنابمیورزید.
لوقا با هدایتروحالقدسانجیلخود را براییونانیهایفلسفهدوستنوشتو از اینجهتتأکید زیادیبر
تعالیممسیحگذاشت. یوحنا نیز انجیلخود را برایتماممسیحیانینوشتکهمشتاِ بودند شخصیتو
هویتواقعیمسیحرا از پسپردهظاهری جسماو بشناسند. از اینرو، او بر بخشهاییاز زندگیو
تعالیممسیحرا تأکید میگذارد کهالوهیتو پسر خدا بودناو را نشانمیدهند
چرا 4 انجیل
بسیاریاز وقایعزندگیمسیحو تعالیماو در هر 4 انجیلنقلشدهاند، اما در بعضیاز انجیلها
اینمطالببا تفصیلکمتر یا بیشتر آمدهاند. برخیوقایعنیز منحصراً در یکانجیلذکر شدهاست. برایمثال
شرحتولد یحییتعمیددهندهفقط در انجیللوقا آمدهاست. یا موعظهبالایکوهمسیح، در انجیلهایمتیو لوقا
نوشتهشده، اما لوقا آنرا بهصورتخلاصهتر ضبطکردهاست. نهایتاً وقتیمطالبهر چهار انجیلرا کنار
هممیگذاریم، شرحکاملیاز زندگیو تعالیممسیحبهدستمیآوریم. بهاینترتیب، در ضمناینکههر یکاز
اینانجیلها هدفاولیهخود را در میانخوانندگانو مخاطبیننخستینِ در آنروزگار عملیمیساختند
برایدورههایبعدینیز تصویر تمامقدیاز عیسیمسیحِ نجاتدهندهبهدستمیدهند.
نتیجهآنکهانجیلیعنیمژدهرستگاریانسانیکیاست، اما چهار نفر تحتالهامالهیآنرا نگاشتند
در حدود نیمیاز حجمعهدجدید را انجیلها تشکیلمیدهند
کتاباعمالرسولان
پنجمینکتابِ عهدجدید اعمالرسولان» نامدارد.
https://t.me/elohim2016
در اینکتاب، چگونگیگسترشتدریجیپیاممسیحاز
اورشلیمتا سرزمینهایمجاور، و از آنجا تا قلبامپراطوریروم،بهاختصار تشریحشدهاست
رسالات
21 جزء بعدی عهدجدید را رساله» مینامند. اینرسالهها نامههاییهستند کهپولسو پطرسو چند
رسولدیگرِ مسیحبهکلیساهایمختلفنوشتهاند تا آنها را راهنماییکنند و مشکلاتشانرا برطرفنمایند
کتابمکاشفه
آخرینکتابعهدجدید، مکاشفه یوحنایرسول» نامدارد. اینکتابشرحرؤیاییاستکهخدا بهیوحنا
نشانداد تا مسیحیانرا از امور آیندهآگاهسازد. گرچهدر اینکتاباز تصاویر فوِبشری
بسیاریاستفادهشدهاست، اما پیاماصلیآنایناستکهدر نهایت، شیطانو نیروهایشمغلوبخواهند شد و
ملکوتو فرمانرواییخدا بر عالمهستیبرقرار خواهد گردید
زماننگارشعهدجدید
نگارشعهدجدید از حدود سال50 میلادیآغاز شد. طبقنظر محققین، نخستینجزئیاز عهدجدید
کهنوشتهشد، احتمالاً رسالهاولپولسرسولبهکلیسایتسالونیکی(واقعدر یونانامروز) است
آخرینکتابعهدجدید، یعنیمکاشفه یوحنا نیز احتمالاً در حدود سال90 میلادینوشتهشدهاست
بهاینترتیب، نگارشعهدجدید حدود 40 سالبهطولانجامیدهاست
ویژگیمنحصربهفرد کتابمقدس
کتابمقدساز ویژگیییبرخوردار استکهآنرا منحصربهفرد میسازد
کتابمقدسیکشهادتنامه» است، شهادتنامه یکملتدر طولمدتزمانیحدود 500ر1 سال
اینملتهمانا قوماسرائیلاستکهبهواسطه آنانیکتاپرستیاکنوندر سراسر جهانانتشار یافتهاست
کتابمقدسشهادتاینقوماستدر مورد کارهاییکهخدا در
میانشانانجاممیداد
https://t.me/elohim2016 کتابمقدسفقطوحیمُنزَلبهیکنبینیستکهدر گوشهخانهاشنوشتهشدهباشد. برایمثال، وقتیخدا
وحیییبر موسینازلمیکرد و با او سخنمیگفت، دیگرانیا شاهد ماجرا بودند یا میتوانستند بازتابآنرا
مشاهدهکنند. هنگامیکهموسیبر فراز کوهسینا، دهفرمانرا از خدا دریافتمیکرد،
قوماسرائیلبهچشممیدیدند کهکوهپوشیدهاز دود و آتشاست. هیچیکاز ایناتفاقاتو هیچیکاز اینوحیها
در خفا رخنمیداد و هیچیکنیز بیارتباطبهوقایعمعاصر نبود. بههمیندلیل، درستییا نادرستی
پیامیکنبیرا میشد بهراحتیمورد تحقیققرار داد
بهعبارتسادهتر، میتوانیمبگوییمکهکتابمقدسفقطحرفهایخدا بهانسان» نیست؛
اینکتابعلاوهبر وحیهایالهی(احکامنازلهو نبوتهایانبیا)، شرحاتفاقاتیاستکهیکملت»
شاهدشبودند. بسیاریاز اینرویدادها در همانزمانبهنوشتهدر میآمد. لذا مطالبکتابمقدسحالتافسانهو
اسطوره گذشتگانرا ندارد. توراتموسیشرحرخدادهاییاستکهدر زماننگارشرویمیداد. بلاهاییکهبر
مصریاننازلگشت، باز شدنِ دریا در مقابلبنیاسرائیل، نزولاحکامخدا بر موسیزمانیکهکوهسینا در
آتشمیسوختو از صدایرعد بهخود میلرزید، و هزارانرویداد دیگر، در مقابلچشمصدها هزار نفر از
قوماسرائیلرخداد و نهفقطدر توراتنوشتهشد، بلکهسینهبهسینهنیز منتقلگشت. اگر موسیدر نوشتنآنها
خطاییمیکرد مشایخقوممتوجهآنمیشدند
انجیلها نیز صرفاً حاویتعالیمِ خصوصی مسیحبهشاگردانشنیست، بلکهشرحمعجزاتیاستکهدر
حضور انبوهمردمصورتمیگرفت. هزارانهزار نفر بهدستاو شفا یافتند و ایشانبرایدهها سال، شاهد
زندهبر کارها و تعالیماو شدند نامبسیاریاز آنها بهعنوانمدرکدر انجیلها آمدهاست. نام بارتیماؤس
بهاینعلتدر انجیلآمدهچوناو در زماننگارشانجیلها زندهبود و میتوانستشهادتدهد
کهعیسیبیناییاشرا بهاو باز گرداندهاست. یا وقتیدر
انجیلمیخوانیمکهشخصیبهنامشمعونقیروانیصلیبعیسیرا حملکرد، ناماو بهایندلیلنوشتهشد تا
خوانندگانبتوانند درستی ماجرا را از او تحقیقکنند. وقایعاینشهادتنامه» در خلوترخنداد. پولس
آنرسولبرجستهو دلیر عیسیمسیح، هنگامیکهدر حضور بزرگانکشوریمحاکمهمیشد، فرمود
پادشاهیکهدر حضور او بهدلیریسخنمیگویم، از اینامور مطلعاستچونکهمرا یقیناستکههیچیکاز
اینمقدماتبر او مخفینیست، زیرا کهاینامور در خلوتواقعنشد» (اعمال26:26). مرگو زندهشدنِ
عیسیمسیحدر خفا واقعنشد، بلکهدر مقابلچشمانشاهدانیکهدر زماننگارشانجیلها زندهبودند
بهعلاوه، کتابمقدسشرحرابطه زندهو شخصی خدا با انسانهاست، انسانهاییکهگاهدر اوجایمانو
تقوا بودند و گاهدر لغزشو سستایمانی. شرحاینروابطکهتحتالهامالهینوشتهشدهاند، آشکارکننده ارادهو
قصد متعالیخدا برایبشر است
بدینسان، میتوانبهحقگفتکهکتابمقدسکتابیاستفراسویوحیها و الهاماتانتزاعی
کتابیاستمبتنیبر رابطه زندهو شخصیخدا با انسانها. حتیوحیها و مزامیر (سرودههای) آننیز
همهمرتبطبهاوضاعو احوالمعاصریناست. محتوایآنرا مردمدر طول15 قرنتجربهکردند و زیستند
https://t.me/elohim2016
کتابمقدسبهراستیشهادتنامه یکملتاستدر طول500ر1 سال. از اینجنبه، کتابمقدسدر
میانسایر کتبمذهبیمنحصربهفرد است
کتابمقدس، آشکارسازنده اراده خدا بر انسان
پیشاز هر چیز، باید اینمسألهبهطور عمیقدرکشود کهخدا مایلاستخود را بهبشر آشکار سازد و
با او سخنگوید. خدا میخواهد با انسانمصاحبتو ارتباطداشتهباشد. خدا، خداییاستکهسخنمیگوید و
خود را مکشوفمیسازد. اما خدا چگونهبا انسانسخنمیگوید و خود را آشکار میفرماید
شناختخدا از طریقطبیعت
خدا، وجود و ارادهخود را از چند طریقبهانسانآشکار ساختهاست. خدا از راهطبیعتبا
انسانسخنگفتهاست. در طبیعتمیتوانمکاشفهایرا از خدا مشاهدهکرد. کلامخدا در
اینخصوصمیفرماید: چیزهاینادیدهاو یعنیقوتسرمدیو الوهیتشاز حینآفرینشعالمبوسیلهکارهایاو
فهمیدهو دیدهمیشود تا ایشانرا عذرینباشد» (رومیان1:20). باز در جایدیگریمیفرماید
آسمانجلالخدا را بیانمیکند و فلکاز عملدستهایشخبر میدهد» مزمور 19:1
شناختخدا بهواسطه وجدان
بهعلاوه، خدا از طریقوجدانانساننیز با او سخنمیگوید. انسانبهطور ذاتیاز وجود خدا
آگاهاست. هر شخصدر درونخود احساسمیکند کهوجود برتریهستکهخالقهمهچیز میباشد
معیارهایاخلاقینیز گویا در وجدانانسانحکشدهو او را بهسویانجامراستیدعوتمیکند.
پولسرسولنیز میفرماید کهشریعتو احکامخدا حتیدر دلبیدیناننیز مکتوباستو
وجدانایشانگواهاستبر احکامالهی رومیان2:14و15
نارسایی اینطرز شناخت
بلی، خدا از بیرونبوسیلهکائناتیکهآفریدهاستصحبتمیکند، و از درونتوسطوجدانانسان. اما آیا
انسانبهحقایقالهیموجود در طبیعتو بهندایوجدانخود پاسخمثبتمیدهد؟ آیا طبیعتو
وجدانبهتنهاییانسانرا بهسویشناختذاتخدا و ارادهاو هدایتکردهاست؟ واقعیتایناستکهانسانبا
وجود دسترسیبهنور تابانیکهدر خلقتهست، خدا را ترککردهو بهضد او قیامکردهاست. خدا بقدر
کافیبرایشناساندنخود، روشناییبخشیدهاستتا کسیادعا نکند کهاو بیانصافاست اما انسانبا میلخود
نور طبیعیرا رد کردهو خود را بههلاکتابدیسپردهاست. پساینخدا نیستکهانسانرا بهجهنممیفرستد
بلکهاینخود انساناستکهاز خدا میخواهد او را تنها بگذارد، چونمیخواهد مطابقمیلخود زندگیکند
وقتیخدا با ناراحتیو بیمیلی، انسانرا بهحالخود وامیگذارد، جز نابودیو ارتداد و جهنم، چیزیبرایاو
باقینمیماند. بنابراین، طبیعتو وجدانبهتنهایینمیتوانند انسانرا بهسویخدا رهبریکنند
مکاشفه کاملخدا در مسیح
از اینرو خدا بر آنشد کهخود را از طریقفرزندشعیسیمسیحبهبشر آشکار سازد و او را
بهسویخود فرا خواند. کلامخدا در اینزمینهتوضیحدادهمیفرماید: خدا در ایامقدیم، در اوقاتبسیار و
بهراههایمختلفبوسیلهپیامبرانبا پدرانما تکلمفرمود ولیدر اینروزهایآخر بوسیلهپسر خود با ما
سخنگفتهاست» (عبرانیان1:1و2 ترجمهجدید فارسی). خدا رستگاریانسانرا از
طریقفرزندشعیسیمسیحمهیا کردهاست. او تنها وسیلهنجاتبشر از گناهو محکومیتابدیاست
نقشکتابمقدس
اما یگانهراهبرایآشناییبا پیامنجاتبخشمسیح، کتابمقدساست. در کتابمقدساستکهچهرهمسیحِ
نجاتدهندهآشکار شدهاست.
https://t.me/elohim2016
از کتابمقدساستکهدر مییابیمخدا جهانرا آنقدر محبتنمود کهپسر
یگانهخود یعنیعیسیرا داد تا هر کهبهاو ایمانآورد هلاکنگردد، بلکهحیاتجاودانییابد. از
کتابمقدساستکهدرمییابیمعیسیمسیحآمد تا با مرگخود بر صلیب باعثشود خدا گناهانانسانرا ببخشد
و او را بهفرزندیبپذیرد. از کتابمقدساستکهپیمیبریمعیسیمسیحچهرهقابلرؤیتِ خداینادیدهاستو
فقطاوستکهمیتواند خدا را آنطور کههستبر انسانآشکار سازد. اینپیامنجات، فقطاز
طریقکتابمقدسآشکار میشود. بنابراین کتابمقدسآشکارکننده خاصحقایقالهیاست
پساگر کسیمیخواهد خدا را بشناسد و بداند کهخدا برایانسانو نجاتاو چهطرحیدارد، باید
بهکتابمقدسرجوعنماید اینجاستکهاهمیتکتابمقدسبهطور کاملآشکار میشود
کتابمقدسچگونهالهامشدهاست
اما حالکهبهاهمیتکتابمقدسدر زمینهمکاشفهالهیپیبردیم، اینسؤالمطرحمیشود کهخدا
چگونهکتابمقدسرا بهانسانبخشید یا بهعبارتدیگر خدا کتابمقدسرا چگونهبهپیامبرانالهامکرد؟
الهامچیستو چگونهصورتگرفتهاست
معنیالهام
در مورد الهام، دو آیه مهمدر کتابمقدسهستکهآنها را در اینجا نقلقولمیکنیم؛پطرسرسولدر
مورد الهاممیفرماید نبوتبهارادهانسانهرگز آوردهنشد، بلکهمردمانبهروحالقدسمجذوبشده، از
جانبخدا سخنگفتند
دومپطرس1:21 پولسرسولنیز میفرماید: تمامیکتباز الهامخداستو بهجهتتعلیمو تنبیهو اصلاحو
تربیتدر عدالتمفید است
دومتیموتاؤس3:15 و 16
کلمه الهامکهدر اینجا بهکار رفته، در اصلبهمعنیخدا دمیده» میباشد. در کتابمقدس، منظور از
دمیا نَفَسخداهمانروحالقدساست. در واقعخدا پیامخود را از طریقروحالقدسبر انبیاء دمیدهاست. خدا
بهوسیلهروحالقدسدر انسانمیدمد تا او با چناندقتیسخنبگوید یا بنویسد کهحاصلکار او
بهدرستیمنظور خود خدا را منعکسسازد. بهاینترتیب، انبیا کهنویسندگانکتابمقدسهستند، تحتنفوذ و
قدرتروحالقدسکهروحخداست، قرار گرفتند. روحالقدسفکر و ذهنایشانرا در دستگرفتو سخنانخدا
را در فکر ایشانقرار داد تا آنرا بهرشتهتحریر درآورند، بهطوریکهآنپیاممصوناز خطا بماند
روحالقدساشخاصرا آنچناندر گزینشموضوعو کلماتهدایتکردهکهکلماتیکهآنانبهکار گرفتهاند، در
واقعکلماتخود خدا میباشند
از اینآیاتچنیننتیجهمیشود کهخدا خود منشأ کتابمقدساست
روحالقدسعاملیاستکهتوسطآنکتابمقدسعطا شدهو انسانوسیلهایاستکهبههدایتروح، کتابمقدسرا
بهرشتهتحریر در آوردهاست
تصور نادرستدر مورد الهام
اما در اینجا نکتهایوجود دارد کهباید حتماً روشنشود. اغلباوقات، وقتیدربارهالهامو
وحیسخنبهمیانمیآید، ممکناستاینتصور ایجاد شود کهنویسندگانکتابمقدسبههنگامدریافتوحی
هویتو ارادهخود را از دستمیدادند و تبدیلبهوسیلهایبیجاندر دستروحخدا میشدند و اینوسیله
بیجان، پیامخدا را مینوشت.
https://t.me/elohim2016
بهعبارتدیگر تصور میشود کهنویسندگانکتابمقدس، مانند
قلمیبیجاندر دستخدا بودند و خدا بدونتوجهبهمیزانسواد و سطحدرکو فرهنگآنها کلماتخود را
بهایشانالقا میکرد. اگر بخواهیمدر قالباصطلاحاتامروز سخنبگوییم، میتوانگفتکهبرخیتصور
میکنند نویسندگانکتابمقدسماشینتحریریبودند کهروحالقدسپیامخدا را با آنتایپمیکرد
نقشنویسندگان
چنینتصوراتیاز نحوهوحیو الهامنادرستبوده، خلافکتابمقدسمیباشد.
روحالقدسبههنگامانتقالپیامخدا بهذهننویسندگان، سواد و معلوماتو قوه درکو فرهنگایشانرا در نظر
میگرفت. بهعنوانمثالوقتیروحخدا میخواستمطلبیرا بهنویسندهالهامکند، کلماتیبهکار نمیبرد
کهنویسندهمعنییا املایآنرا نداند. یا مطالبیالهامنمیکرد کهبرایفرهنگنویسندهناآشنا یا نامأنوسباشد
مطالبالهامشده، با خصوصیاتاخلاقی، سبکنگارشو احساساتنویسندههماهنگیداشت. در
واقعانبیاییکهنویسندگانکتابمقدسهستند، پیامالهامشدهرا لااقلاز نظر مفهومظاهریو کلماتکاملاً
درکمیکردند و سپسآنرا مینوشتند. بههمیندلیل، قسمتهایمختلفکتابمقدساز نظر سبکنگارشبا
یکدیگر تفاوتدارند. نوشتههایسلیمانحکیمبا نوشتههایعاموسچوپان، و کتبپولسفیلسوفبا
پطرسماهیگیر متفاوتاست. اما آنچهکهمهماستایناستکهتکتککلماتنوشتهشدهدر
کتابمقدسالهاممستقیمخداوند استو هیچگونهاشتباهو خطا در آنراهندارد
از اینروستکهمیتوانبا یقینکاملاعلامکرد کهکتابمقدستنها مرجعمعتبر
برایاعتقاداتمسیحیاست. کتابمقدستنها وسیلهایاستکهدر آنپیامخدا براینجاتو رستگاریبشر
مکشوفشدهاست. کتابمقدسقانونکاملایمانو
عملمسیحیاست
تفاوت اسلام با مسیحیت در چیست؟
خدا ,کتاب ,کهخدا ,t ,me ,عهدجدید ,t me ,را از ,9 کتاب ,این 9 ,خدا را
درباره این سایت